CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

03 november 2009

[ Dagis? Det är frågan (långt, sorry) ]

Hampus är lämnad på dagis. Det gick som väntat med tanke på att han inte varit där på en vecka. Han blev ledsen. Men det brukar gå över snabbt och det tror jag garanterat att det gör denna gången med.

Problemet ligger mest i att dagistiderna inte riktigt passar oss.
Hampus skulle behöva sova längre än till sju. (han lägger sig mellan 19-20) Han är såå trött när jag väcker honom och inte alls på humör. Och att få i honom frukost är jätte svårt! Tänk er själva att bli väckta tidigt och bli tvungna att trycka i er frukost när ni är jätte trötta och inte alls hungriga. Men jag är tvungen eftersom 15-timmars barnen inte får mer än en liten fruktbit under tiden de är på dagis. Kan ju liksom inte väcka honom tidigare heller för att han ska hinna bli pigg till frukost, för då orkar han ju inte vara vaken till 11:30 ens… Och ja, vi är kanske bortskämda med sömn i vår familj, vad vet jag. Men det är ju inte vi som tvingar barnen att sova direkt, dom behöver det uppenbarligen!

Förstår inte vad jag betalar för egentligen? De har frukost på dagis mellan 08 - 08:30… 08:30, inte en minut tidigare börjar Hampus (och de andra 15-timmars). Kl 11:30 är det lunch, och innan det måste vi hämta våra 15-timmars barn.
Och här sitter jag och betalar ca 1100:- i månaden!
På vadå egentligen?!
De får inget att äta, har aldrig sett eller hört att Hampus har ritat/målat under tiden han har varit där, så papper och pennor går tydligen inte åt då iallafall… Dom är inne en timme och ute två…
Fattar ju att de måste ha en extra personal på förmiddagen när de är fler barn, och det kostar säkert… Men, näe, jag fattar inte.

Jag vet att många har den åsikten att är man mammaledig med ett litet syskon kan man lika gärna ha det större barnet hemma också istället för att “sno” en plats som något annat (heltids)barn skulle behöva. Och visst, i vissa lägen kan jag hålla med, men ett barn med ett litet syskon och en mamma hemma behöver ofta också stimulansen som ett dagis kan ge. Och jag vet att jag, som bara har mitt barn på dagis 3 timmar/dag betalar MER för den platsen än vad vissa som har sina barn på dagis hela dagen gör. (det är inkomstbaserat, på familjens totala inkomst) Och då tycker jag ändå att tiderna kunde vara lite flexibla…?
10-13 skulle till exempel passa mycket bättre för oss!
Men jag begär kanske för mycket. Förmodligen.
Funderar nästan på att säga upp den där dagis platsen och lägga de där 1100:- på nöjen som rör Hampus istället…
Usch det är svårt det här. :(

Ojoj, blev alldeles för mycket text nu, men det är något som sliter mig fram och tillbaka så var tvungen att skriva av mig lite ;)
Sorry!

4 kommentarer:

mamma sa...

Jag har full förståelse för dina tankar och skulle nog också fundera på att ta honom från dagis. 1100 kr för ingenting (jo han har ju lärt sej ääääpplen, pääääron ...) mer än ett trött barn är ju faktiskt i saftigaste laget.

Massa Kramar

Anonym sa...

Hej! Tänkte dela med mig lite..
Jag förstår verkligen inte den där tre-timmars regeln. Här i Lidköping får vi (iaf nu) välja själva hur våra 15 ska fördelas. Jag tex har min dotter tis-tors 9-14. Kanon tycker jag. Hon är där under fruktstunden och lunchen och hinner vara med på dom olika aktiviteterna. Hon är en i gruppen och trivs enormt. Dessutom hinner jag fixa sånt jag behöver under dessa timmar. O jag tycker inte att vi som är mammalediga ska "behöva" ha våra barn hemma helt under föräldraledigheten, dagis/förskola ska ju vara givande o lärande för barnet. Lite tid från mamma och syskon kan nog för de flesta barn vara bra.
Jag får alltid en uppdatering vid hämtning vad dom gjort under dagen.
På vårat dagis jobbar de runt ett tema som det mesta handlar om i olika utföranden, de har en klar o tydlig arbetsplan för vad de "ska lära" barnen med inte utan att de tar hänsyn till vad barnen är intresserde av.
Våran förskola är ny sen årskiftet, och alla är utbildade förskolelärare alt utbilade lärare mot tidiga åldrar lr vad det nu så fint heter. Vissa kommuner har ju dock en del anställda som bara är "barnskötare" i botten. Vet inte hur det är i Skara numera men jag vet att det tidigare tagits in vikarier som inte har utbildning inom barn.
Oj det blev långt det här.. Men tänk på att du som förälder har rätt till att få veta vad som händer på dagis och att din son inte bara är där som förvaring. Kanske finns det ngt annat dagis som vore bättre.
Mvh Emma Lidkp

Sarah - Mamma till Hampus och Novalii sa...

Svar: Anonym (Emma Lidkp)

Jag verkar ha valt fel dagis för min son tror jag :( Skulle ha efterforskat mer innan jag sökte.
Möts nästan aldrig av personalen
När jag hämtar, gör jag det så får jag inte automatiskt veta hur det gått eller vad de gjort utan att fråga... Och som du skriver, här verkar 15 timmarsbarnen bara "förvaras" på något sätt.
Ibland när jag kommer så är Hampus och de andra "kort-tidarna" ute
medans de barn som går hela dagen är inne. Dom delas liksom. Ser det ut som iallafall. Det hade givit oss mycket att få anpassa tiderna lite själva (5h 3dgr/v hade varit kanon)och vad jag börjar förstå så finns det dagis man kan göra
så på! Jag får nog helt enkelt tänka igenom detta! Känns som att ett annat dagis skulle passa oss mycket bättre!
Han är verklgen en dagis-kille som behöver hela den biten!
Men under lite andra omständigheter.

Tack för din kommentar!!

Sussa sa...

Hej hej!!!

Håller med dig. Ella går på Humlans dagis här i Igge och vi har möjlighet att välja hur vi vill att våra 15 h barn ska gå. Jag jobbar ju ganska mycket extra och då går hon ju hela dagar men annars får jag välja vilka dagar hon ska gå och då går hon 5 h /3 dagar i veckan. Toppen tycker jag. Personalen möter oss alltid i hallen och säger Hej, va kul att se er!


Är kanske som Emma i Lidkp sa, kanske finns andra dagis som arbetar på annat sätt.. Skulle bli hemskt ledsen om Ella fick stå kvar på gården ute medan de andra barnen fick gå in... För så har jag sett att dom gör på vissa dagis där jag vikarierat. Dom står vi grinden och väntar... :-(

Hoppas det blir bättre för dig! Å för Hampus som såklart är viktigast... :-)

Kram kram!